Naše poznatky a zkušenosti

V této sekci našich stránek jsme se rozhodli, že Vás budeme občas informovat o tom, s jakými problémy se někdy potýkáme a čeho by bylo dobré se vyvarovat.


Stále více se vyskytují případy , kdy nesmyslným a neodborným zásahem si zákazník způsobí takový problém, který se už z naší strany nedá vyřešit a končí to minimálně sundáním hlavy , v horším případě i výměnou motoru. Z pravidla si tyto rady někde přečtou na různých internetových fórech kde je jak známo každý „odborník a mechanik”. Chtěli by jsme také upozornit, jak si občas někdo myslí, když mechanik přetrhne žhavič, že za to může on. To je velký omyl ! Je třeba si uvědomit, že utržený žhavič není špatnýma rukama mechanika !! Za to můžou jen fyzikální zákony a taky výrobce. Pokud má žhavič prasknout, tak prostě praskne a nic s tím nikdo nenadělá.


Největší a stálý problém !! Když zákazník do zalomené žhavící svíčky natočí vytahovák zalomených šroubů a samozřejmě jej tam zlomí!!! Bohužel tyto vytahováky jsou ve své špičce zcela prokaleny a nejdou ničím odvrtat. Jediná možnost je sundat hlavu a nechat vyjiskřit. V případě že jste již toto udělali, tak nás nemusíte ani kontaktovat, protože Vám nedokážeme pomoci.

Další poměrně častá věc je to, že na ulomený žhavič se snaží navařit matičku! Důrazně před tímto varujeme!!!


Mercedes ML320 - Zákazník si zkoušel přivařit matici na ulomený žhavič a z práce na cca 1,5h byla práce na dva dny a 350km navíc. Svár natekl do svíčky a společně se struskou vytvořil chemickou reakci a po cca1cm vrtání jsme narazili na místo do kterého nevrtal ani kobaltový vrták. Musel se tedy dovést tvrdokovový a tím jsme se dostali dále. Navíc při navařování došlo k deformaci těla svíčky (nafouknutí) a byl dále velký problém jej vytáhnout. Nakonec se sice vše zdařilo, ale byly to zbytečné nervy, protože to vypadalo že se bude muset demontovat hlava motoru a to by pravděpodobně znamenalo nejdříve vyndat motor z karoserie !


To, že vstřiky nejdou ven z motorů 2.O a 2.2 HDI, to se již ví. Další problém jsou motory Nissan-Renault 2.O s piezo vstřikovači, jak uvádíme v úvodu našich stránek. Toto však platí pouze v případech že je motor v dodávce, (v osobním autě zatím nikdy problém nebyl), např. Vivaro ,Trafic a Primastar. Vstřiky běžně nejdou vytáhnout a trhají se a to již po ujetí 100 000km. Proč? To se již dnes také ví. Zaprvé, nejsou ničím namazány ani jinak ošetřeny a za druhé, protože voda která teče po předním skle zateče pod plech pod předním oknem místo toho aby tekla na plech a dále okapovými kanály pryč. Teče na motor, přesněji na víko vstřiků a odtud pod něj. Odtud se ale nemůže díky víku pořádně odpařit do volného prostoru. Zde potom společně se solí vše pořádně oxiduje a dochází zde k tzv. chemické korozi. Jistě jste si všimli, že po sundání víka vstřiků je prostor pod ním daleko více zoxidován než ostatní části motoru. Proto je také poměrně častý problém povolit i šrouby koníků vstřiků. Poměrně často se stává, že se při povolování přetrhnou.


Nyní se nám opět potvrzuje, že další problémy jsou s motory IVECO 3.0 EURO 5. Tyto motory jsou rovněž osazeny piezo vstřikovači. Když nám volali na první motor asi v roce 2015, který měl najeto pouhých 35 000km tak nám to bylo divné, ale dobře může se stát. Vstřik šel ven velmi těžko, ale povedlo se. Druhý případ již skončil podstatně hůře. Ten samý typ motoru, 1 rok staré auto a pouhých 48 000 km najeto!!!! Po celodenním snažení a použitím v té době všech dostupných prostředků včetně hydrauliky, jsme museli konstatovat, že to nejde. Vstřik se nepohnul ani o desetinu milimetru! Došlo k dohodě s hlavním importérem a ten na záruku dodal novou hlavu a vstřiky. Kolik by tato oprava stála kdyby auto nebylo v záruce se radši neodvažujeme domýšlet. Podle našeho názoru je jediným možným řešením prevence. Prostě už u nového vozu vstřiky vyndat a namazat a to pak opakovat v intervalech 30–50.000km. Možná se to někomu může zdát divné, ale pokud se nezmění přístup výrobců, (kteří to jistě musí vědět) a konstrukce uložení vstřiků v motoru, tak to jinak nepůjde a následné investice do oprav budou nadále v řádech desetitisíců korun.


V poslední době jsme také zaznamenali nárůst neodborných zásahů!! Některé si můžete prohlédnout v naší fotogaleri. Z těchto důvodů se může lehce stát, že zakázku odmítneme protože když jsou narušené přesné technologické postupy a nejde postupovat jinak než sundat hlavu. Nyní se začínají objevovat případy, kdy mají problém už vozidla poměrně mladá cca. 2 – 3 roky.

Například BMW – žhaviče (motory 3.0 6V - s rozvody vzadu), to je v současné době nejčastěji dělaný motor. Tady byla pravděpodobně chyba už ve výrobě, protože žhaviče jsou podle našeho názoru buď velmi přetažené a nebo o kousek přez závit („asi soudruzi v BMW udělali někde chybu”). Další pomyslnou příčku problémů obsadil zatím motor FORD 2,2, který je například v Tranzitu, Jumperu a Boxeru. Bohužel jsme už dělali i nové Tranzity i Customy. U těchto vozidel se navíc musí demontovat celý předek s nárazníkem aby jsme se k motoru vůbec dostali.

Další velmi časté motory jsou 1.4 a1.6 HDI – žhaviče. Bohužel u těchto motorů jsou žhavící svíčky umístěny zezadu tak nešťastně, že pouhá jejich výměna je problém. Nejčastěji se stane to, že se ulomí jen žhavící část. To se stane proto, že svíčka nežhaví, tělísko se nečistí a zarůstá karbonem a pak se se při demontáži ulomí ani nevíte jak. Pokud se toto stane, tak se to dá řešit většinou s motorem v autě. V žádném případě nedoporučujeme zkoušet, jestli žhavítko nevystřelí po nastartování!!! Známe několik případů že špička spadla do válce a bylo „hotovo”!! Větší problém nastane v případě utržení mezi šestihranem na klíč a závitem. Tady je nezbytná demontáž motoru z karoserie!! V tomto případě je jasné, že jinak banální výměna žhavičů bude poměrně finančně nákladná. Tento případ se také týká motorů Hyundai a Kia.